søndag 17. mars 2013

Rom

På årets mammutsalg kjøpte jeg en del bøker. En av dem var Rom av Emma Donoghue. Da boka var ganske ny, husker jeg at jeg i en bokhandel leste hva den handlet om, en mor og en sønn som bor i et rom, og han vet ingen ting om verden utenfor, og syntes at det var litt spesielt med en mor som sperrer sønnen inne. Jeg mistolket handlingen litt. Jack og Mamma bor i Rom. Jack har aldri vært utenfor, og vet ikke om noe annet liv. De har TV, men Mamma sier at det på TV ikke er virkelig. Som femåring, får Jack vite at det finnes en ekte verden utenfor Rom. Da Mamma var 19 ble hun kidnappet av Gamle-Erik, som holder henne innesperret i Rom, og voldtar henne jevnlig, og dermed er faren til Jack. De klarer å flykte, og begynner et nytt og til tider vanskelig liv for både Jack og Mamma. Hele boka fortelles fra Jacks synsvinkel. Jeg likte denne boka veldig godt, selv om den kan være litt tragisk, og med en til tider aktuell handling. Den er lettlest og fengende. På flyturen hjem fra Barcelona la jeg den ikke fra meg i det hele tatt, jeg måtte vite hva som skjedde videre. Rom kan anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar